Tüzük 20 Ekim 2021, 10:28
SAĞLIK HİZMETLERİ SENDİKASI (SAHİM-SEN)
ANA TÜZÜĞÜ
GENEL HÜKÜMLER
SENDİKANIN ADI:
Madde 1. Sendikanın Adı: “SAĞLIK HİZMETLERİ SENDİKASI”dır.
Kısa Adı : “SAHİM-SEN”dir.
SENDİKANIN GENEL MERKEZİ VE ADRESİ:
Madde 2.
Sendika Genel Merkezi İSTANBUL ilidir. Adresi:Hasanpaşa Mah. Söğütlüçeşme Cad.İrfanbey Sok.Uğurbay İş Hanı No:1/2 KADIKÖY/İSTANBUL ’dır. Telefon Numarası; 02163361155’dir. Genel Merkezin başka bir İl’e nakline Genel Kurul, İl içinde adres değişikliğine ilgili mercilere bilgi vermek şartıyla Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir. Sendikanın aynı şehir hudutları içinde başka bir adrese nakli ana tüzükte değişiklik yapılmasını gerektirmez.
SENDİKANIN FAALİYET ALANI:
Madde 3. Sendika, Kamu Görevlileri Sendikaları Kanununun 3 No lu hizmet kolunda kurulmuştur. Sağlık ve Sosyal Hizmetler Kolu kapsamına giren Kamu Kurum ve Kuruluşları ve bu işyerlerinin eklentilerinde Türkiye çapında faaliyet gösterir.
SENDİKANIN AMACI:
Madde 4. Sendika, çalışma ilişkilerinde üyelerinin ekonomik ve statü yönünden hak ve menfaatlerini gözetme, genişletme ve kurumsal itibarını arttırma, demokrasinin korunup yerleşmesine, sosyal adaletin gerçekleşmesine ve çağdaş uygarlık düzeyine ulaşmasına hizmet etmeyi, milli ve manevi değerleri gözeterek toplum ve çalışma barışını tesis etmeyi, kamu yönetiminde etkin ve verimli çalışmanın sağlanması için çözüm önerileri geliştirmeyi, hür sendikacılık ilkeleri içerisinde; meslekî hak ve menfaatlerini koruyup geliştirmeyi, bulunduğu faaliyet alanına dahil kurumlarda çalışan kamu görevlilerinin tamamının sendikal güvencenin içine alınabilmesi maksadıyla üye olması için çalışma, üyelerin sosyal adalet ve sosyal güvenliğe kavuşturulması çerçevesinde özgürlük alanlarını koruma ve geliştirme amacını taşır.
a)Üyelerinin yaptığı işe, harcadığı emeğe uygun, insanlık onuruna yaraşır bir yaşam ve adaletli bir ücret sağlamaya, daha iyi çalışma şartları, yükümlülükleri, iş güvenliği ve daha yüksek mesleki saygınlık kazandırmaya çalışır.
b)Egemenliğin kayıtsız şartsız millete ait olduğu ,temel insan hakları ilkelerine bağlı milletin seçtiği iradeye saygılı hareket eder.
c)Katılımcı demokrasinin yerleştiği ,hiçbir kimsenin ötekileştirilmediği (ülke bütünlüğüne ve millet egemenliğine yönelik bozucu faaliyetler hariç) çalışmalar yapar
d)Demokratik sosyal hukuk devleti olmanın gereği olarak her vatandaşın devlet imkanlarından eşit şekilde yararlanması için çalışır.
e)Mevcut hukuk normları ile evrensel /uluslararası hukuk normları ile İnsan Hakları Sözleşmelerine aykırılık teşkil eden, insan hak ve özgürlüklerini zedeleyen her türlü yaklaşım ve uygulamanın karşısında olmakla birlikte çalışmalarını sürdürür.
f)Laikliğin düşünce ve kanaat özgürlüğü ile din ve vicdan hürriyetinin gerçek anlamda teminatı haline getirilmesine çalışır.
g)Ülkesini en çok seven görevini en iyi yapandır prensibinden hareketle, devlete ait maddi manevi tüm unsurları koruyan, korumayanların ise karşısında olan, toplum ve ülkesi adına çalışan her kesime saygılı çevreye ve doğaya duyarlı olur.
h) Üyelerinin adil ve tarafsız bir atanma, yer değiştirme ve mesleğinde ilerleme hakkından yaralanabilmelerini sağlamaya ve kamudaki atamaların ayrımcılığa izin vermeden gerçekleştirilmesini amaçlar.
ı). Üyelerin ve aile bireylerinin beden ve ruh sağlığını koruyacak ve gelişmeler sağlayacak tedbirleri alır.
i). Üyelerin geleceğe güvenle bakmalarını sağlayacak, iş ve sosyal güvenlik sisteminin geliştirilmesi ve üyelerin bunlardan eksiksiz yararlanabilmesi için gayret eder.
j). Üyelerin mesleklerinde daha iyi ilerlemesi, gelişmesi ve dolayısıyla görülen hizmetin kalitesinin de yükseltilmesi için sosyal, kültürel, ekonomik ve teknik eğitim çalışmalarına önem verir.
k). Kadınların toplumsal yaşamın tüm alanlarında katılımını arttırma amacına yönelik olarak yaşadıkları sorunlara çözüm üretmek, yaşama ve çalışma koşullarını geliştirmeyi ve kadın-erkek fırsat eşitliğinin sağlanması için mücadele etmeyi amaçlar.
l). Milli geliri artırmak ve artan milli gelirden üyelerinin adil bir şekilde pay almasını mümkün kılmak üzere çaba sarf eder.
m). Şehit yakınları ile Engelli ve engelli yakını olanlarla birlikte gazi üyelerin özel olarak korunması, desteklenmesi için sosyal devlet anlayışıyla sağlanan haklardan yararlanması, çalışma ortamlarının ve yaşam standartlarının iyileştirilmesi için yasal düzenlemeler yapılması maksadıyla çalışmalar yapar.
n). Dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep farkı gözetmeksizin, çalışanın toplum hayatındaki rolünü ve değerini idrak etmiş ve bu konudaki haklarına ve görevlerine vakıf bir üye topluluğu meydana getirmek için çalışır.
o). Üyelerin çalışma ortamlarında ve sosyal haklarını kullanılırken maruz kaldıkları eşitsizlikleri ve haksızlıkları önleyerek, Anayasa’dan, Evrensel/Uluslararası hukuktan ve İnsan Hakları Sözleşmelerinden kaynaklanan haklarını kullanmalarının önündeki engellerin kaldırılması, bu ilkelere aykırı uygulamaların önlenmesi ve üyelerin insan ve devlet memuru onuruna yaraşır şartlarda ve kurallarda sivil hukuk kurallarına göre çalışmalarının sağlanması amacıyla çaba sarf eder. Gerektiğinde, hukuksal, sosyal ve ekonomik yardım yapar, organizasyon düzenler.
ö). Çalışma yasaları, tüzükler, iş yeri çalışma yönetmelikleri, genelgeler ile sözlü ve yazılı tüm talimatlardaki anti-demokratik hükümlerin kaldırılması için mücadele eder. Demokratik çağdaş, insan onuruna yaraşır bir çalışma ortamı sağlamayı amaçlar.
p). Kamu görevlilerinin hak ihlallerine neden olan ve müzakere yöntemleriyle çözümlenemeyen ya da çözümlenmesi mümkün olmayan maddi,manevi, düzenleyici ve yönetimsel uygulamalara karşılık Sendika, Eylemli, Grevli ve Toplu İş Sözleşmeli mücadeleyi hedefler.
r)Üyelerini hiçbir zaman yalnız bırakmayan ,büyük bir aile olmak için sürekli çalışan ,herkese her kesime ve diğer sendikalara örnek olacak bir SENDİKA olmayı hedefler.
SENDİKANIN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 5. Sendika, kanun ve diğer mevzuattan doğan hak ve yetkilerini kullanmaktan başka;
a) Her hangi bir konfederasyona üye olunması halinde, üyeleri adına üyesi olduğu konfederasyonla birlikte toplu sözleşmeyi sonuçlandırmaya taraf olmak.
b) Genel olarak kamu personelinin hak ve ödevleri, çalışma şartları, yükümlülükleri ile sağlık şartlarının geliştirilmesi konularında anlaşmaya varılan mutabakat metinlerinin uygulanmasını izlemek üzere idari kurullara üyeleri arasından temsilciler göndermek.
c) Kurum idari kuralları, yüksek idari kurul ve kamu işveren kurulunda üyesi olduğu konfederasyon ile birlikte sendikayı temsilen katılacak temsilciyi belirlemek ve toplantılara katılım sağlamak.
ç) Her hangi bir konfederasyona üye olunması halinde, toplu sözleşme uyuşmazlıklarında üyesi olduğu konfederasyonla birlikte uzlaştırma kuruluna başvurarak, görüş ve öneriler sunmak, talepte bulunmak.
d) Devlet personel mevzuatında kamu görevlilerinin temsilini öngören çeşitli kurullara temsilci göndermek.
e Verimlilik araştırmaları yapmak, sonuçlarla ilgili raporlar düzenlemek, önerilerde bulunmak ve işverenlerle bu konularda ortak çalışmalar yapmak.
f) Üyelerin mesleki yeterliliklerinin artırılmasına, sorunlarının çözülmesi ile sendikal faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik kurs, seminer ve sosyal amaçlı toplantılar düzenlemek, bilimsel çalışmalar yapmak/yaptırmak ve yayınlarda bulunmak.
g) Üyelerin ortak ekonomik ve sosyal hak ve menfaatleri ile personel hukukunu ilgilendiren konularda ilgili kurumlara ve yetkili makamlara sunulmak üzere çalışmalar yapmak, yaptırmak ve öneriler getirmek.
ğ) Üyelerin idare ile ilgili doğacak ihtilaflarında ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukuki yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki idari ve yargı organları önünde temsil etmek veya ettirmek, dava açmak ve bu nedenle açılan davalarda taraf olmak. Üyelerin görevlerinin icrası sırasında zimmet, rüşvet ve irtikâp dışındaki ihmal/suistimal iddialarıyla ilgili idarece aleyhine açılan davalarda üyelerine danışmanlık hizmeti vermek.
h) Üyeleri ve ailelerinin yararlanması için hizmet amacıyla, eğitim, sağlık tesisleri, dinlenme yerleri, spor alanları, kitaplık, kreş, yuva, huzur evleri, yardımlaşma sandıkları kurmak ve yönetmek; herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla üyeleri için kooperatif kurulmasına yardım etmek ve nakit mevcudunun % 10’undan (yüzde onundan) fazla olmamak kaydıyla bu kooperatiflere kredi vermek.
ı) Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda, gerektiğinde üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun % 10’unu (yüzde onunu) geçmemek kaydıyla afete uğrayan bölgelerde konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapmak ve bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak.
i) Amaç ve görevlerinin gerektirdiği her nevi mülkü edinmek.
j) Yurt içi ve yurtdışı sendikal üst kuruluşlara üye olmak veya üyelikten ayrılmak, üyesi bulunduğu uluslararası teşekküllere delege, temsilci veya temsilcilerini göndermek, bu kuruluşların üye ve temsilcilerini Türkiye’ye davet etmek.
k) Sendikanın Kurulu olduğu hizmet koluna giren iş yerlerinde çalışan kamu görevlilerini sendika çatısı altında teşkilatlandırmaya çalışmak.
l) Kitaplık ve basımevi kurup işletmek, kitap, dergi, bülten, broşür, gazete vb. yayınlar çıkarmak.
SENDİKA ÜYELİĞİNİN KAZANILMASI-ÜYELİKTEN ÇEKİLME ÜYELİĞİN SONA ERMESİ ASKIYA ALINMASI VE ÜYELİKTEN ÇIKARMA
SENDİKAYA ÜYE OLABİLECEKLER:
Madde 6. Sendikaya “Sağlık ve Sosyal Hizmetler” hizmet kolu kapsamına giren kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan memur ve diğer kamu görevlileri üye olabilirler.
ÜYELİĞİN KAZANILMASI:
Madde 7. Üye olmak isteyip gerekli şartları taşıyan kamu görevlisi, üye başvuru formundan üç suret olarak doldurup imzalayarak sendikaya veya sendika şubesine başvurur.
Üyelik, başvurunun sendika yetkili organınca kabulü ile kazanılır. Üyelik başvurusu sendika tarafından en geç otuz gün içinde reddedilmediği takdirde üyelik istemi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir sebep gösterilmeden üyeliği kabul edilmeyen kamu görevlisinin bu kararın kendisine tebliğinden itibaren otuz gün içinde iş davalarına bakmakla görevli mahalli mahkemede dava açma hakkı vardır.
Sendika, üyeliği kabul edilen kamu görevlisinin başvuru belgesinin bir örneğini üyenin kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir örneğini üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere üyenin çalıştığı kuruma gönderir.
Üyeliği kabul edilen kamu görevlisi, sendika tüzüğü ile genel kurullarca kabul edilen yönetmeliklerde gösterilen hususlara uygun hareket etmeyi kabul eder.
ÜYELİKTEN ÇEKİLME:
Madde 8. Her üye üyelikten serbestçe çekilebilir. Üyelikten çekilme, çekilmek isteyen kamu görevlisi tarafından, üç nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten çekilme bildiriminin kurumuna verilmesi ile gerçekleşir. Kurum görevlisi, kayıt numarası ile tarih verilen çekilme bildiriminin bir suretini derhal üyeye vermek zorundadır. Kamu işvereni, bildirimin bir örneğini on beş gün içinde sendikaya gönderir.
Çekilme, kamu işverenine başvurma tarihinden başlayarak otuz gün sonra geçerli olur. Çekilenin bu süre içinde başka bir sendikaya üye olması halinde yeni sendikaya üyeliği, bu sürenin bitim tarihinde kazanılır.
ÜYELİĞİN SONA ERMESİ:
Madde 9. Sendika üyeliği,
a) Sendika üyeliğinden çekilmesi,
b) Sendika üyeliğinden çıkarılması,
c) Memuriyetten istifa etmesi,
ç) Farklı bir hizmet koluna atanması durumunda üyelikleri sona erer.
Üyenin emekli olması ve işveren tarafından görevine son verilmesi sebebiyle kamu görevinden ayrılması halinde üyeliği en son ödemiş olduğu aidat tutarını sendikaya ödemeye devam etmesi koşuluyla bu tüzükteki dava ve hukuki destek haklardan yararlanmak üzere bir yıl devam eder, üyeliği birinci yılın sonunda sona erer.
Ancak emekliye ayrılanların ve işveren tarafından görevine son verilenlerin sendika şubesi, sendika organlarındaki görevleri emekli oldukları tarihten itibaren seçildikleri dönemin sonuna kadar, ilk olağan genel kurul tarihini geçmemek üzere bir defaya mahsus devam eder.
ÜYELİĞİN DEVAMI VE ASKIYA ALINMASI:
Madde 10.
a) Ücretsiz izinli olarak askere alınan üyelerin bu üyeliği bu görev sona erinceye kadar askıya alınır,
b) Ücretsiz izin alan üyenin izin bitinceye kadar üyeliği askıya alınır, sendikal haklardan faydalanır,
c) Sendika faaliyet alanı içinde kalmak kaydıyla başka bir kuruma geçmek sendika üyeliğini etkilemez,
ç) Sendika ve şube yönetim kurullarında görevli olmaları sebebiyle kanun gereğince kurumlarından ücretsiz izinli sayılanların üyelik sıfatları üyelik aidatı ödemek kaydıyla devam eder,
d) Görevine işveren tarafından son verilme nedeniyle görevinden ayrılan üyelerin üyeliği, açmış oldukları davaların kesin olarak sonuçlanması veya mahkemece işine son verildiğinin tespit edilmesine kadar üyelik aidatının ödenmesi kaydıyla devam eder.
ÜYELİKTEN ÇIKARILMA :
Madde 11. Üyenin sendikadan sürekli olarak çıkarılma kararı, Genel Yönetim Kurulu, Genel Denetleme Kurulu ve/veya Disiplin Kurulu’nun gerekçeli teklifi üzerine genel kurulca, geçici ihraç kararları ise Genel Denetleme ve/veya Genel Disiplin Kurulu’nun teklifi üzerine Genel Kurulca alınır. Çıkarma kararı çıkarılana ve işverene yazıyla bildirilir.
Üyelik, çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar sürer. Genel kurul kararı ile aşağıdaki usuller izlenerek on ikinci maddede sayılı fiilleri işleyen üyeler ihraç edilir.
a) Genel Yönetim Kurulu, Genel Denetleme Kurulu, Genel Disiplin Kurulu üyeleri hakkında, Genel Disiplin Kurulu veya Genel Denetleme Kurulunun teklifi ve Genel Yönetim Kurulunun önermesiyle Genel Kurulca ihraca karar verilir,
b) Şube yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeleri hakkında Genel Disiplin Kurulunun teklifi ve Genel Yönetim Kurulu’nun onayı üzerine Genel Kurulca ihraç kararı verilir.
ÜYELİKTEN ÇIKARILMAYI GEREKTİREN HALLER:
Madde 12.
a) Sendikanın amaç ve ilkelerine aykırı davranışta bulunmak,
b) Sendikanın Ana tüzüğüne ve bunlara dayanılarak çıkarılan yönetmelik ve yetkili organlarının kararlarına aykırı davranışta bulunmak,
c) Sendikanın amaçlarına ulaşmasına veya gelişmesine engel olacak eylem veya çalışmalarda bulunmak,
ç) Aynı hizmet kolunda başka bir sendikada görev almak ve kurucu olmak veya bu sendikaları desteklemek,
d) Sendikayı kişisel çıkarları için kullanmak,
e) Sendika merkez ve şube yöneticileri hakkında asılsız ihbar, şikâyet ve bunları tahkir edici beyanlarda bulunmak,
f) Sendika sırlarını açığa vurmak veya sendikanın geleceğini tehlikeye düşürecek eylem ve çalışmalarda bulunmak.
SENDİKA ORGANLARI VE GÖREVLERİ:
Madde 13. Sendikanın Genel Merkez organları:
A - Zorunlu Organlar;
1 - Sendika Genel Kurulu,
2 - Sendika Yönetim Kurulu,
3 - Sendika Denetleme Kurulu,
4 - Sendika Disiplin Kurulu,
B - İstişari Organlar;
1 - Başkanlar Kurulu,
2 - Onur Kurulu,
3 - Hukuk Kurulu.
4 - AR-GE Kurulu,
5 - Kadınlar Komisyonu,
6 - Engelli Çalışanlar Komisyonu,
7 – Mobing İnceleme ve Mücadele Komisyonu
Sendika Genel Kurulu kararı ile, yukarıda sayılan zorunlu organların dışında da organlar kurulabilir. Genel kurul dışındaki organlar, görev, yetki ve sorumluluklarını tüzükte belirtilen sınırlar dahilinde yeni kurulacak organlara devredebilir. Yönetim Kurulunun görevleri istişari organlara devredilemez.
SENDİKA GENEL KURULUNUN OLUŞMASI:
Madde 14. Sendikanın genel kurulu, sendikanın en yüksek ve yetkili organıdır. Sendika genel kurulu, üye sayısı bin’e kadar üyelerden, üye sayısı bin’i aşınca delegelerden oluşur. Genel kurul tüzük hükümlerine göre şube genel kurullarından gizli oy, açık sayım ve döküm esasına uyularak seçilen 200 (iki yüz) delegenin şubelere veya il, ilçe temsilciliklerine dağılımı aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır. Genel Kurul seçilen (200) iki yüz delege ile tabii delege olan sendika yönetim ve denetleme kurulu asıl üyelerinden teşekkül eder.
a) Öncelikle her şube ve temsilcilik için bir delege ayrılır.
b) Sendika üye sayısı, (a) fıkrasına göre şubelere veya temsilciliğe tahsisten sonra kalan delege sayısına bölünerek şubelerde veya temsilciliğe kaç üye için bir delege seçileceği bulunarak şubelere veya temsilciliklere tahsis olunur.
c) (a) ve (b) fıkralarına göre tahsis olunan delege sayısı ile 200 (iki yüz) arasındaki fark (b) fıkrasına göre bölüm sonucunda artık veren şubelerin veya temsilciliklerin artık üye sayısı çok olandan itibaren birer delege tahsisi ile tamamlanır. Her şube veya temsilcilik seçilen delegelerin adını, soyadını, baba adını, doğum yerini, telefon bilgilerini, adresini ve elektronik posta adresini sendika genel merkezine bildirir. Delege sıfatı müteakip olağan genel kurul için yapılacak delege seçimine kadar sürer.
Her şube veya temsilcilik seçilen delegelerin adını, soyadını, baba adını ve doğum yerini, tebligata esas adresi v internet posta adresini sendika genel merkezine bildirir. Delege sıfatı müteakip olağan genel kurul için yapılacak delege seçimine kadar sürer.
ç) Delege seçimine esas üye sayıları için yönetim kurulunca kesinleştirilen, son tespit edilen üye sayıları dikkate alınır.
GENEL KURULUN TOPLANMA VE ÇALIŞMA ŞEKLİ:
Madde 15. Sendikanın ilk genel kurulu tüzel kişilik kazanmasından başlayarak altı ay içinde yapılır.
Sendika Genel Kurulu dört yılda bir sendika merkezinin bulunduğu il’de toplanır. Genel Kurula çağrı sendika yönetim kurulunca yapılır. Sendika yönetim kurulunca hazırlanan Genel Kurul toplantısının yeri, günü, toplantı saati ve gündemi birinci çağrıda çoğunluk sağlanamaması halinde, 2.toplantının yapılacağı gün, en az 15 gün önce Sendikanın internet sitesinde ilan edilir. Ayrıca, mülki amirliğe, seçim kurulu başkanlığına ve yasanın öngördüğü mercilere yazı ile bildirilir.
Sendika Genel Kurulu, üye/delege tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamaz ise tutanak tutulur ve ikinci toplantı en çok on beş gün içinde ilanda belirtilen yer ve saatte yapılır. İkinci toplantı üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz. Genel kurulda karar yeter sayısı toplantıya katılan üye/delege sayısının salt çoğunluğudur ancak bu sayı üye delege sayısının dörtte birinden az olamaz. Genel Kurulda üye/delege olmayanlar karar yeter sayısında nazara alınmazlar ve oy kullanamazlar.
İki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet, hesap ve denetleme raporu ile varsa bağımsız denetim kuruluşlarınca hazırlanan denetim raporu ve gelecek döneme ait bütçe teklifi genel kurula katılacakların internet posta adresine toplantı tarihinden on beş gün önce gönderilir.
Her üye/delegenin bir oy hakkı vardır. Genel kurulda oy kullanacak ve önerge verecek delegelerin hazır bulunması şarttır. Genel kurullarda üye/delege olmayanlar nisapta nazara alınmazlar, oy kullanamaz, genel kurul üye/delege tam sayısının 1/5 kadar delegenin teklifi ile aday gösterilmediği sürece zorunlu organlara aday olamazlar. Vekâleten oy kullanılmaz.
Genel kurul toplantısında sadece gündemdeki konular görüşülür. Gündeme madde eklenmesi Genel Kurula katılan delegelerin 1/10’nun yazılı teklifi ile mümkündür.
Yeterli çoğunluğun mevcudiyeti halinde genel kurulu, sendika başkanı veya görevlendirdiği yönetim kurulu üyelerinden birisi açar. Genel kurulu yönetmek üzere bir başkan, iki başkan vekili ve iki kâtip üye seçilir. Divan seçimi açık oyla yapılır. Üyelerin/delegelerin 1/5’nin yazılı isteği üzerine gizli oy, açık tasnif esasına göre de yapılabilir. Başkanlık divanı, kurucu üyeler, delegeler arasından veya bağlı bulunan konfederasyon yöneticileri ya da üye sendikaların üye ve yöneticileriyle genel kurul delegelerinin 1/10’u tarafından diğer kişiler de aday gösterilebilir. Delegelerin veya üyelerin genel kurula katılmaları ve oy kullanmaları engellenemez.
SENDİKA OLAĞANÜSTÜ GENEL KURULU :
MADDE 16- Olağanüstü genel kurul, yönetim kurulu veya denetleme kurulunun gerekli gördüğü durumlarda ya da genel kurul üye veya delegelerinin beşte birinin yazılı isteği üzerine en geç altmış gün içinde toplanır.
Olağanüstü genel kurul toplantılarında Yönetim Kurulu tarafından ilan edilmiş gündem dışındaki konular görüşülemez, gündeme ekleme ve değiştirme yapılamaz ve teklifte bulunulamaz.
TOPLANTI VE KARAR YETER SAYISI:
Madde 17. Genel kurul toplantı yeter sayısı, üye/delege tam sayısının salt çoğunluğudur. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa, ikinci toplantı en çok 15 gün sonraya bırakabilir. Olağanüstü genel kurul toplantı ve karar yetersayısında 15.maddede olağan genel kurullara ilişkin hükümler uygulanır.
SEÇİMLERDE UYGULANACAK ESASLAR VE SEÇİLME YASAKLARI:
Madde 18. Genel Kurullarda seçimler yargı gözetimi altında serbest, eşit, gizli oy, açık oy sayım ve döküm esasına göre yapılır.
Genel kurul toplantıları, genel kurullarda yapılacak itiraz, seçimlerin iptali ve yenilenmesine ilişkin hususlarda Kanun hükümleri uygulanır.
Yürürlükteki mevzuata ve Tüzüğe aykırı olmayacak şekilde, sendika bünyesinde uygulama birliği sağlamak için, genel merkez ve şube zorunlu organlarının üyeleri ve delegelerinin seçimi ile il, ilçe ve işyeri temsilcilerinin tespitine ilişkin usul ve esasları düzenleyen yönetmelik Sendika Yönetim Kurulunca yürürlüğe konulur. Seçim yönetmeliği yürürlüğe konuluncaya kadar tüzük hükümlerinin emsalen uygulanmasına devam edilir.
Üst üste iki olağan dönem seçilmiş olan Genel Başkan üçüncü dönem Genel Başkanlığa, üst üste iki olağan dönem seçilmiş olan şube başkanı ise şube başkanlığına aday olamaz, seçilemez.
SENDİKA GENEL KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 19. Sendika Genel Kurulunun başlıca görev ve yetkileri:
a) Sendika organlarını seçme,
b) Tüzükte değişiklik yapma,
c) Genel Yönetim Kurulu, Genel Denetleme Kurulu raporlarının görüşülmesi ve aklanması, ayrıca Genel Disiplin Kurulu raporlarının görüşülerek karara bağlanması,
ç) Yönetim Kurulunca hazırlanan çalışma programı ve bütçenin görüşülerek karara bağlanması,
d) Sendika tüzüklerinde belirtilen konularda yönetim kuruluna yetki verilmesi,
e) Gerekli taşınmaz malların satın alınması veya mevcut taşınmaz malların satılması konusunda Genel Yönetim Kurulu’na yetki verme,
f) Sendika organlarında görev alacak yöneticilere verilecek her türlü ücret, ödenek, yolluk ve tazminatlar ile diğer görevlilerin huzur hakkı ve yolluklarının belirlenmesi ,
g) Sendika şubesi açma, şubeleri birleştirme, şubeleri kapatma veya bu konuda yönetim kuruluna yetki verme, şubelerin kuruluş ve çalışma esasları ile genel kurulda temsil edilme biçimlerini belirlemek, şube faaliyet alanlarını değiştirme,
ğ) Aynı hizmet kolunda bulunmak koşuluyla başka bir sendika ile birleşme ve katılma konusunda karar alma;
h) Genel kurula katılan üye/delegelerin üçte ikisinin oyuyla, konfederasyonlara üye olma veya üyelikten çekilme konusunda karar almak,
ı) Amaçlarına uyan uluslar arası kuruluşlara üye olma ve çekilme, bu hususta Genel Yönetim Kurulu’na yetki verme,
i) Fesih kararı verme,
j) Mevzuatta veya sendika tüzüklerinde Genel Kurulca yapılması belirtilen diğer işlemlerin yerine getirilmesi ve herhangi bir organın görev alanına girmeyen konuların karara bağlanması,
k) Sendikanın üyesi olduğu üst kuruluş genel kuruluna gidecek delegeleri seçilme, bu hususta Genel Yönetim Kurulu’na yetki verme,
l) Profesyonelliğe ayrılacak Genel Merkez ve Şube Yönetim Kurulu üyeliklerinin belirlenmesi konusunda Genel Merkez Yönetim Kurulu’na yetki verilmesi,
Şube genel kurulları sadece yukarıdaki (a) ve (c) bentlerinde belirtilen görevleri yerine getirirler.
SENDİKA YÖNETİM KURULUNUN OLUŞMASI:
Madde 20. Sendika yönetim kurulu, dört yıllığına, Sendika üyeleri arasından gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre seçilen yedi asıl ve yedi yedek üyeden oluşur.
a) Genel Başkan,
b) Genel Sekreter,
c) Genel Başkan Yardımcısı / Mevzuat, Toplu Sözleşme,
ç) Genel Başkan Yardımcısı / Teşkilatlanma,
d) Genel Başkan Yardımcısı / Mali İşler,
e ) Genel Başkan Yardımcısı / Eğitim ve Sosyal İşler,
f) Genel Başkan Yardımcısı / Basın-Yayın ve Halkla İlişkiler,
Genel Başkan ünvanlı seçilir. Yönetim Kurulu ilk toplantıda üyelerin görev dağılımını yapar ve ihtiyaç duyması halinde görev değişikliği yapılabilir. Yönetim Kurulu üyelerinin herhangi bir nedenle Yönetim Kurulu Üyeliğinden ayrılması halinde; en çok oy alan yedek üye çağrılarak yeniden görev dağılımı yapılır.
Profesyonelliğe ayrılacak Genel Merkez Yönetim Kurulu üyeleri aşağıdaki üye sayısına göre belirlenir. Ülke genelindeki üye sayısı;
5.000’e kadar Genel Başkan,
5.001 ile 10.000 arası üye sayısında üç yönetici,
10.001 ile 15.000 arası üye sayısında beş yönetici,
15.001’den fazla olması halinde ise tüm Genel Merkez Yönetim Kurulu üyeleri profesyonel olarak görev yapabilir.
Çekilme, göreve son verilmesi veya sair nedenlerle kamu görevinden ayrılanların üyelikleri, sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri, farklı bir hizmet koluna giren kuruma atananlardan sendika üyesi olanların ise üyelikleri, varsa sendika şubesi ve sendika organlarındaki görevleri sona erer, ancak varsa konfederasyon organlarındaki görevleri devam eder. Emekliye ayrılanların sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
Açığa alma, re’sen emeklilik, görevine son verilmesi, tayin veya sair hallerde görevlinin mahkemeye başvurması halinde mahkeme kararı kesinleşinceye kadar sendikadaki görevi devam eder.
YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 21. Sendika Genel Yönetim Kurulu, sendikanın genel kurulundan sonraki en yetkili karar ve yürütme organıdır. Yönetim kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Tüzüğü uygulamak ve gerektiğinde yorumlamak,
b) Üye olması halinde Konfederasyonla birlikte üyeleri adına toplu sözleşme sürecine katılmak, toplu sözleşme metnini imzalamak ve toplu sözleşme hükümlerinin uygulanmasını takip etmek, Kurum idari kurullarına katılacak sendika temsilcilerini tespit etmek ve göndermek,
c) Üye olması halinde konfederasyon ve oluşturulacak idari kurullara üyelerinin çalışma ve sağlık koşullarının geliştirilmesi konularında görüşlerini bildirmek, toplu sözleşme metninin uygulanmasını izlemek, kamu görevlileri ile ilgili toplanacak kurullara girecek üyeleri seçmek ve göndermek,
ç) Genel Kurulu toplantıya çağırmak,
d) Üye olması halinde konfederasyon yönetim kurulunca alınacak kararları Sendika’nın faaliyet alanı kapsamında yapılacak değerlendirmeye göre uygulamak,
e) Çalışma, gelir-gider hesaplarına ilişkin raporları, tahmini bütçeyi hazırlayıp genel kurula sunmak,
f) Bütçe fasılları ve yıllık bütçeler arasında aktarma yapmak,
g) Sendika üyeliğine başvuranların üyeliklerinin kabul ve reddine karar vermek,
ğ) Sendikal faaliyetlerden doğan anlaşmazlıklarda ilgili makam, merci ve yargı organlarına kanun hükümlerine göre başvurmak, görüş bildirmek ve onlardan talepte bulunmak, ayrıca üyelerinin çalışma hayatından ve mevzuattan doğan hakları için yetkili şahıs ve kuruluşlarda görüşmelerde bulunmak, mahkemelerde dava açmak, açtırmak,
h) Tüzükte belirtilen sendikal amaçların gerçekleşmesi için gerekli büroları kurmak, bütçenin %30 (yüzde otuz)’undan fazla maliyeti olmamak üzere büroda çalışacakların kadrolarını belirlemek, belirlenen kadrolara gerekli elemanları atamak, ücretlerini ve çalışma şartlarını tespit etmek, sözleşmeler yapmak, vekil tayin etmek,
ı) Genel Kurul’ca verilen yetkiye dayanarak gerekli taşınmaz malları satın almak ve mevcut taşınmaz malların satılması için alınan genel kurul kararlarının gereğini yerine getirmek,
i) Üyelerin mesleki yeterliliklerinin artırılması ve sorunlarının çözülmesi sendikal faaliyetlerin geliştirilmesi için kurs, seminer ve sosyal amaçlı toplantılar yapmak, sağlık ve sosyal amaçlı tesisler kurmak, işletmek, kitaplık kurmak, kitap, dergi, bülten, broşür, gazete vb. yayınlar çıkarmak,
j) Tüzükte belirlenen veya Genel Kurul tarafından verilen yetkiye bağlı olarak, Sendikal çalışmalar ile sendika büro ve organlarının çalışmaları için gerekli yönetmelikleri hazırlamak, yürürlüğe koymak, değiştirmek veya kaldırmak, tüzük tadil tekliflerini hazırlayıp genel kurula sunmak,
k) Genel Kurul’ca verilen yetkiye dayanarak şube ve temsilcilik açmak, kapatmak, birleştirmek, faaliyet alanlarını değiştirmek,
l) Sendika zorunlu ve ihtiyari organ ve kurullarını toplantıya çağırmak,
m) Araştırma ve Geliştirme birimleri kurmak,
n) Demirbaş eşyaların terkini veya şubelere devri için, tüzük doğrultusunda karar vermek,
o) Şubelerin idari ve mali denetimini yapmak,
ö) Yurt içinde ve yurt dışında sendikanın üyesi bulunduğu üst kuruluşlara ve diğer resmi ve özel kuruluşların toplantılarına temsilci seçmek, yurt içinde ve yurt dışında tertiplenecek etüt ve gezilere katılacakları tespit ve davet etmek,
p) Genel Merkez zorunlu organlarının üye sayısının toplantı nisabının altına düşmesi veya diğer herhangi bir sebeple infisah etmiş şube zorunlu organlarının yerine yeni zorunlu organların seçilebilmesi için gerekli tedbirleri almak,
r) Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla evlenme, hastalık, ihtiyarlık ve ölüm gibi hallerde üyelerine yardım ve eğitim amacıyla sandıklar kurmak, banka, sigorta şirketleri ve ticari işletmelerle üyeler yararına hak ve muafiyet sağlanması hususunda anlaşmalar yapmak,
s) Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla üyeleri için kooperatifler kurulmasına yardımcı olmak ve nakit mevcudunun yüzde onundan fazla olmamak kaydıyla bu kooperatiflere kredi vermek,
ş) Genel kurulun yetki alanına giren hususlar dışında kalan yasalar ve Tüzük’te öngörülen her türlü görev ve işleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak,
t) Şube Yönetim Kurullarının veya il ve ilçe temsilcilerinin Tüzük’te belirlenen yetki ve görevlerini, uyarıya rağmen yerine getirmemesi veya kötüye kullanması durumunda, Genel Denetleme ve Genel Disiplin Kurulu raporu doğrultusunda bunları görevden almak, yeni yönetim kurulu oluşturulması için olağanüstü toplantı yapılması kararı vermek, seçim yapılana kadar geçici Yönetim Kurulu atamak,
u) İşyeri temsilcilerin atanması ve görevden alınmasına ilişkin Şube Yönetim Kurul teklifleri hakkında karar vermek,
ü) Yönetim Kurulu üyelerinin Tüzükte verilen görevlerden hangisini yapacağına karar vermek, bu görevleri ihtiyaç duyduğunda değiştirmek,
v) Genel Kurul’ca verilen yetkiye dayanarak Profesyonel olarak görev yapacak Genel Merkez ve Şube Yönetim Kurulu üyelerini belirlemek,
y) Genel Kurul’ca verilen yetkiye dayalı olarak, son bir yıllık üye aidat toplamını geçmemek üzere, Sendika adına kredi çekmek, teminat vermek, Sendika adına yükümlülük altına girmek ve borçlandırıcı işlem yapmak,
z) Sendika zorunlu ve ihtiyari organları tarafından verilen kararların nasıl uygulanacağını belirlemek ve bu karar doğrultusunda uygulama yapmak, Genel kurulca verilecek diğer görevleri yapmak.
za) Başka bir sendikayı SAHİM-SEN tüzel kişiliği altında birleştirmek kararı alma,
SENDİKA YÖNETİM KURULUNUN ÇALIŞMA ESASLARI:
Madde 22. Sendika Yönetim Kurulu; en az ayda bir defa olmak üzere, sendika genel başkanının başkanlığında, yokluğunda ise genel sekreterin başkanlığında olağan olarak toplanır.
Yönetim Kurulu genel sekreterin, diğer yöneticilerle koordine ederek hazırladığı gündemdeki konuları ve gerekli gördüğü öteki konuları görüşerek karara bağlar.
Yönetim kurulunun toplantı sayısı üye tam sayısının salt çoğunluğudur. Kararlar mevcut üyelerin salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde toplantı başkanının oyunun katıldığı taraf kararı belirler. Oylamanın gizli veya açık yapılması yönetim kurulunun kararına bağlıdır.
Yönetim kurulu kararları, karar defterine yazılarak hazır üyelerce imzalanır. Ayrılmalar sebebiyle yedeklerin de getirilmesinden sonra, üye tam sayısının yarısından aşağı düşmesi halinde, mevcut yönetim kurulu üyeleri veya denetleme kurulu üyeleri tarafından bir ay içinde genel kurul olağanüstü toplantıya çağrılır.
Yazılı çağrıya rağmen mazeret belirtmeksizin ard arda üç defa veya yılda toplam beş defa Yönetim Kurulu toplantısına katılmayan veya yasal görevlerini yerine getirmeyen üye, Yönetim Kurulu kararı ile Genel Disiplin Kuruluna sevk edilir. Genel Disiplin Kurulu kararı üzerine Genel Yönetim Kurulu tarafından görevden el çektirilir ve yerine yedek üye göreve çağrılır.
Genel Yönetim Kurulu adına yapılacak tüm yazışmalar, ödemeler, tahsilâtlar ilgili başkan yardımcısı ve Genel Başkan tarafından imzalı olarak yapılır. Genel Başkanın izinli ve görevli olarak şehir dışında olduğu hallerde, yazılı yetki devri olmak şartıyla iki Genel Yönetim Kurulu üyesi tarafından yapılabilir.
GENEL BAŞKANIN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 23. Genel Başkanın görev ve yetkileri şunlardır:
a) Sendika tüzel kişiliğini yurt içinde ve yurt dışında temsil etmek, Yönetim Kuruluna ve Başkanlar Kuruluna başkanlık etmek,
b) Sendikadaki bütün büroların amiri olarak, şubeler dahil her türlü çalışmaları denetlemek ve incelemek,
c) Sendika adına basın toplantısı yapmak ve beyanatta bulunmak,
ç) Genel sekreter ile birlikte bütün yazışmaları, mali sekreterle birlikte tüm muhasebe ve muamelat evrakını imza etmek,
d) Denetleme kurulu raporunu ve Disiplin Kurulu raporunu ilk yönetim kurulu toplantısına getirmek,
e) Belgeye dayalı olarak bütçede yazılı temsil ödeneği gereğince harcamada bulunmak veya bu hükme dayalı olarak bu yetkisini diğer yönetim kurulu üyelerinin birisine devretmek,
f) Sendika yayın organına sahiplik etmek,
g) Her hangi bir konfederasyona üye olunması halinde, konfederasyon ile sendika arasındaki koordinasyonu sağlamak, yapılan ve yapılacak çalışmalar konusunda yönetim kuruluna bilgi vermek ve yapılacak çalışmalar için görevlendirme yapılmasını sağlamak,
h) Tüzükte yazmayan görevleri Yönetim Kurulu üyelerin hangi Yönetim Kurulu üyesi tarafından yapılacağını belirlemek,i) Sendika yönetim kurulunun vereceği görevleri yerine getirmek,
GENEL SEKRETERİN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 24. Genel Sekreterin görev ve yetkileri şunlardır;
a) Sendikanın her türlü yazışmalarını sendikanın ilke ve amaçları doğrultusunda yapmak; sendikaya gelen her türlü bilgi, belge ve işlemleri derletmek,
b) Sendika iç bünyesinde istihdam edilen personel ile idari büroların faaliyetlerini koordine etmek,
c) Yönetim Kurulu gündemi hazırlamak ve ibrazını sağlamak,
ç) Sendika adına, gerek sendika mensupları gerekse diğer kişi ve kurumlar nezdinde ziyaret, kutlama, taziye, tebrik vb. sosyal ilişkileri tanzim etmek,
d) Sendika amaç ve ilkeleri ile ilgili araştırma ve değerlendirmeye yönelik istatistiklerin derlenmesini sağlamak ve bu konudaki konuları gerektiğinde yönetim kuruluna sunmak,
e) Sendika ile üye olunması halinde bağlı olduğu konfederasyon ve bağlı sendikalar arasındaki koordinasyonu sağlamak. Yapılan ve yapılacak çalışmalar konusunda yönetim kuruluna bilgi vermek,
f) Genel Başkan ve sendika organlarının almış olduğu kararları ve vereceği görevleri yerine getirmek.
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI / MEVZUAT VE TOPLU SÖZLEŞME’NİN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 25. Genel Başkan Yardımcısı / Mevzuat ve Toplu Sözleşme Sekreterinin görev ve yetkileri;
a) Sendikal çalışmaları ilgilendiren ve yapılacak toplu sözleşmeye esas teşkil edecek bilgi ve belgeleri toplamak ve yönetim kuruluna sunmak, toplu sözleşme için gerekli hazırlıkları yapmak ve sonuçlarını takip etmek,
b) Çıkabilecek uyuşmazlıkların çözümü için arabulucu vb. çalışmalar ile çözümü için gerekli işlemleri yapmak, anlaşma sağlanamayan hususlarda yargı yoluna başvurulması için rapor hazırlamak,
c) Hizmet kolu problemleri ile ilgili olarak üyelerden gelen şikâyetleri ve aksaklıkları tespit etmek ve yönetim kuruluna sunmak,
ç) Üyelerinin her türlü hak ve menfaatlerinde gelişme sağlayacak mevzuat çalışmalarında bulunmak ve bunları ilgili ve yetkili mercilere sunulması için yönetim kuruluna sunmak,
d) Mevzuattaki değişmeler ve gelişmeler neticesinde sendikanın faaliyetlerinde yapılması gereken düzenlemeler hakkında raporlar hazırlayıp yönetim kuruluna sunmak,
e) Sendikanın amaçları doğrultusunda yurt içi ve yurtdışında sendikalarla işbirliği yaparak toplantılar tertip etmek ve bu toplantılarda sendikayı temsil etmek,
f) Kendisine bağlı büroların düzenli ve verimli çalışmasını temin etmek,
g) Genel başkan ve yönetim kurulunca kendisine verilen diğer görevleri yerine getirmek.
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI / TEŞKİLATLANMA’NIN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 26. Genel Başkan Yardımcısı / Teşkilatlanma Sekreterinin görev ve yetkileri şunlardır;
a) Şubelerin sendikal faaliyetlerini izlemek ve bu faaliyetlerinin gereği gibi yerine getirilmesine yardımcı olmak,
b) Üye kayıtları ve üyelikten ayrılmalara ilişkin işlemleri gözetmek, üyelik arşivini düzenlemek, bu işle ilgili görevleri yönetmek, üye envanterini çıkarmak, üyeliği kesinleşenlerin ilgili mercilere intikalini sağlamak,
c) Şubelerin faaliyet alanlarının düzenlenmesi, yeni şubelerin açılması ve bazı şubelerin kapatılması ya da birleştirilmesi için incelemelerde bulunmak ve yetkili organ kararının alınması için, yönetim kuruluna rapor hazırlamak ve sunmak,
ç) Şubelerin delege seçimleri ile şube genel kurullarının zamanında ve gereği gibi yapılmasını sağlamak,
d) Sendikanın faaliyet sahası ve hizmet kolu içerisinde bulunan işyerlerinde gerekli teşkilatlanmayı sağlamak,
e) Sendika temsilcilerinin atanması konusunda şube başkanları ile istişarede bulunmak suretiyle yönetim kuruluna önerilerde bulunmak,
f) Teşkilatlanmanın faydalarını anlatan kitap, broşür, bildiri gibi yayınların hazırlanmasını ve dağıtımını sağlamak ve bu hususta toplantılar düzenlemek, teşkilatlanma konusunda alınan kararların uygulanmasını sağlamak ve bu konuda başkanla birlikte mesai sarf etmek,
g) Üye tespit çalışmaları ile ilgili organizasyonları gerçekleştirmek,
ğ) Genel Başkan ve yönetim kurulunca verilen diğer görevleri yerine getirmek.
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI / MALİ İŞLER’İN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 27. Genel Başkan Yardımcısı / Mali İşler Sekreterinin görev ve yetkileri;
a) Sendikanın muhasebe işlerini kanun, tüzük ve yönetmelik hükümleri gereğince yürütmek ve dönem bütçelerinin uygulanmasını sağlamak,
b) Tanzim edeceği gelir-gider tablosu ve mizanları her ayın sonunda yönetim kuruluna sunmak,
c) Sendika gelirlerinin toplanmasını, sarfların bütçe esaslarına göre yapılmasını, muhasebe kayıtlarının gerektiği gibi yürütülmesini, vergi ve sigorta primlerinin zamanında ödenmesini sağlamak ve muhasebe bürosunu yönetmek,
ç) Şubelere ve il temsilciliklerine zamanında sarf avanslarının gönderilmesini ve sarfların gözetim ve denetimini yapmak,
d) Sendikanın taşınır ve taşınmaz mal varlığı ile ilgili belgelerin ve demirbaş kayıtlarının usulüne göre tutulmasını sağlamak,
e) Sendika hesaplarının her an iç ve dış denetime hazır bulundurulmasını sağlamak,
f) Genel kurul kararları uyarınca, sarflar ve bütçede fasıllar arası aktarmalar konusunda yönetim kurulundan karar almak, tekliflerde bulunmak,
g) Tahsil, tediye, mahsup ve sair muhasebe işlemlerine ilişkin belgeleri ve yazışmaları başkanla birlikte imzalamak,
ğ) Genel kurullara sunulacak bilânço ve tahmini bütçeleri hazırlamak ve yönetim kuruluna sunmak,
h) Sendika gelirlerini elde ediliş tarihinden itibaren otuz gün içinde yönetim kurulunca belirlenecek bankalara yatırmak,
ı) Kanun gereğince ilgili mercilere bildirilmesi gereken bilgi ve belgeleri zamanında ve tam olarak bildirmek ve göndermek,
i) Sendika ödentilerinin kesilmesi için sendika şubeleri tarafından işverenlere gönderilecek üye listelerinin zamanında işverenlere gönderilmesini sağlamak ve ödentilerin zamanında kesilmesini ve sendikaya gönderilmesini temin için her türlü işlemleri yapmak,
j) Genel merkez ve şubelerce yapılan sarfiyatların uygun görülmeyenlerini yönetim kuruluna sevk ederek karara bağlamak ve sendika giderlerinde alınabilecek tasarruf tedbirleri için yönetim kuruluna tekliflerde bulunmak,
k) Sendika zorunlu giderleri için kasada tutulacak azami nakit mevcudunun tüzüğe uygunluğunu ve kasadan yapılan harcamalara ilişkin işlemleri takip etmek,
l) Genel Başkan ve yönetim kurulunca verilen sair görevleri yerine getirmek.
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI / EĞİTİM VE SOSYAL İŞLER’İN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 28. Genel Başkan Yardımcısı / Eğitim ve Sosyal İşler Sekreterinin görev ve yetkileri;
a) Eğitim programlarını hazırlamak ve yönetim kuruluna sunmak,
b) Yönetim kurulunca onaylanan eğitim programlarının uygulanmasını sağlamak,
c) Eğitim çalışmalarının planlanmasında ve yürütülmesinde sendikanın çıkaracağı dergi, broşür, kitap vs. yayınlar yoluyla üyelerinin eğitilmesini sağlamak,
ç) Kendisine bağlı büro, personel ve uzmanları yönetmek ve düzenli çalışmalarını sağlamak,
d) Sağlık evi, kütüphane, kreş vb. sosyal tesislerin kurulması için çalışmalar yapmak ve yönetim kurulunun onayına sunmak,
e) Sorumluluk alanına giren konularda şubelerden gelen görüşleri değerlendirip yönetim kurulunun onayına sunmak,
f) Üyelerin sosyal ihtiyaçlarını (yardım sandığı, yapı kooperatifi, tüketim kooperatifi, yurt, gezi, eğlence günleri vb.) araştırmak, tespit etmek ve neticelendirmek üzere yönetim kuruluna sunmak,
g) Sendika bünyesindeki sosyal faaliyetlerin düzenlenmesi, gelişmesi ve icrası konusunda plan yapmak ve yönetim kurulu kararına göre uygulanmasında sorumluluk yüklenmek,
ğ) Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda, afete uğrayan bölgelerde yaşayan üyelerin ve ailelerinin konut, sağlık ve diğer ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik alınması gereken tedbirlerle ilgili yapacağı çalışmaları Yönetim Kurulunun bilgi ve onayına sunmak,
h) Genel başkan ve yönetim kurulunca verilen diğer görevleri yerine getirmek.
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI / BASIN-YAYIN VE HALKLA İLİŞKİLER’İN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 29. Genel Başkan Yardımcısı / Basın-Yayın ve Halkla İlişkiler Sekreterinin görev ve yetkileri;
a) Her türlü basın yayın vasıtalarını takip ederek sendikal faaliyetlere ilişkin haber, makale, demeç vb. bilgi ve dokümanları belli bir sistem dâhilinde derleyerek yönetim kurulunun bilgisine sunmak,
b) Sendika adına haber bülteni, dergi, broşür, gazete vb. süreli yayın organı neşretmek için gerekli çalışmaları yapmak,
c) Sendikanın basın-yayın organları ile ilişkilerini takip etmek,
ç) Basın-yayın organlarına verilecek demeç, basın bildirisi, haber vb. faaliyetleri genel başkanla birlikte hazırlamak ve hazırlatmak,
d) Sendikanın yayınları ile ilgili arşiv oluşturmak,
e) Genel başkan ve yönetim kurulunca kendisine verilen görevleri yerine getirmek.
SENDİKA DENETLEME KURULUNUN OLUŞMASI VE ÇALIŞMASI:
Madde 30. Denetleme kurulu, genel kurula katılan üyeler/delegeler arasındaki gizli oyla seçilen beş asıl ve beş yedek üyeden oluşur. Denetleme kurulunun görev süresi dört yıldır.
Denetleme kurulunun asıl üyeleri yapacakları ilk toplantıda kendi aralarında bir başkan, bir raportör ve üç üye seçerek göreve başlarlar. Denetleme kurulu kararlarını oy çokluğu ile alır. Oyların eşitliği halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış olur. Denetleme için en az üç denetçinin bir araya gelmesi şarttır.
Denetleme kurulu asıl üyelerden oluştuğundan, asıl üyelerden bir veya birkaçının kurul üyeliğinden ayrılması halinde en çok oy alandan başlanmak üzere sırayla yedek üyeler göreve çağrılır. Yedek üyelerin çağrılmasına rağmen çoğunluk sağlanamıyor ve olağan genel kurulun tamamlanma tarihine bir yıldan az süre kalmışsa, yasada aranan asgari üye şartını tamamlamak şartıyla mevcut üyeler tarafından denetleme görevi yerine getirilebilir.
Denetleme kurulu, Genel Yönetim Kurulu tarafından belirlenen tarihler ve gündem ile yılda en az bir kez sendika merkezinde toplanarak, denetimlerini burada yaparlar. Sendikaya ait evrak veya defterleri merkezden dışarı çıkaramazlar.
SENDİKA DENETLEME KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 31. Sendika Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
a) Yönetim Kurulu faaliyetlerinin, Tüzüğe ve genel kurul kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığını denetlemek,
b) Sendika tüzüğüne uygun olarak idari ve mali denetimi yapmak, ara raporunu sendika başkanlığına vermek ve dönem sonu raporunu genel kurula sunmak,
c) Yönetim kurulunun çağrısı üzerine şubelerde gerekli denetimi yapmak, gerekli görmesi halinde Genel Yönetim Kurulundan şube genel kurulunun olağanüstü toplantıya çağrılmasını istemek,
ç) Yönetim kurulundan genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmasını istemek,
d) Yapılan denetim ve incelemelerde sendikanın mali işlerinde usulsüzlük veya yolsuzluk gördüğü takdirde durumu yönetim kurulu başkanlığına bir raporla bildirmek ve soruşturmanın derinleştirilmesi amacıyla gerekli gördüğü takdirde bu fiilleri işleyenlerin geçici olarak görevden el çektirilmesini istemek,
e) Yönetim kurulunun, denetleme kurulunun bu isteğini kabul etmemesi, yolsuzluk ve usulsüzlük yaptıkları iddia edilenleri görevden el çektirmemesi halinde, yolsuzluk ve usulsüzlük yaptıkları iddia edilenler hakkında ilgili yargı merciine suç duyurusunda bulunmak ve Genel kurulu en geç altmış gün içerisinde olağanüstü toplantıya çağırmak,
SENDİKA DİSİPLİN KURULUNUN OLUŞMASI VE ÇALIŞMA ŞEKLİ:
Madde 32. Sendika Disiplin Kurulu, sendika genel kuruluna katılan delegeler arasından gizli oyla seçilen beş asıl ve beş yedek üyeden oluşur. Disiplin kurulunun görev süresi dört yıldır. Disiplin kurulu asıl üyeleri, yapacakları ilk toplantıda kendi aralarından bir başkan, bir raportör ve üç üye seçerek göreve başlarlar.
Disiplin kurulu asıl üyelerinden bir veya bir kaçının ayrılması halinde, yedek üyelerden en çok oy alandan başlanmak üzere göreve çağrılır.
Disiplin kurulu yönetim kurulun çağrısı ve belirleyeceği gündem ile toplanır. Kurulun toplanabilmesi için en az üç üyesinin bir araya gelmesi şarttır. Disiplin kurulu kararlarını oy çokluğu ile verir. Oyların eşit olması halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
Disiplin Kurulu, suç isnad edilen ve Yönetim Kurulu tarafından sevk edilen kişilerin en az yedi gün süre tanıyarak savunmasını alır. Gerekli gördüğü kişileri yazılı veya sözlü olarak dinler ve kararını verir. Kurul kararları bir rapor halinde Genel Başkana sunulur. Kurul tarafından verilen kararlar Yönetim Kurulu kararı ile uygulamaya konulur.
SENDİKA DİSİPLİN KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 33. Sendika Disiplin Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
a) Sendika tüzüğüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiği ileri sürülen sendika ve sendika şubesi yöneticileri ve üyeleri hakkında soruşturma yapmak, soruşturma sonucunda kusurlu ve / veya suçlu bulunanlara ceza vermek,
b) Sendika şube disiplin kurulları tarafından, sendika üyeleri hakkında verilen ve ilgililerce itiraz edilebilmesi üzerine incelenmesi istenilen, şube disiplin kurulu kararlarını incelemek ve sonucunu gereği yapılmak üzere Genel Başkana ve şube başkanlığına göndermek,
c) Sendikadan sürekli ihracı gerektiren suçlar hakkında hazırlanan raporları incelemek ve görüşünü belirleyerek genel kurula sunmak,
ç) Genel Merkez Disiplin Kurulu, uyarı, kınama, cezaları ile sendika zorunlu ve istişari organlardaki yetkilerinin geçici olarak alınması üyelikten kaynaklanan seçme ve seçilme hakkı dışındaki konularda kısıtlama, mahrum bırakma ve yasaklama disiplin cezalarını verebilir. İhtiyaç duyuluyorsa ivedi hallerde, gerekçesi de belirtilmek suretiyle tedbirli olarak karar verilebilir.
d) Görev dönemi hakkında yapılan faaliyetler ve alınan kararlar hakkında genel kurula rapor sunulur.
İSTİŞARİ ORGANLARIN OLUŞMASI GÖREV VE YETKİLERİ:
Madde 34. İstişari organlar;
a) Başkanlar Kurulu:
Sendika Yönetim Kurulu, Sendika Denetim Kurulu, Sendika Disiplin Kurulu, Şube Başkanları, il ve ilçe temsilcilerinden oluşur. Başkanlar kuruluna genel başkanın yokluğunda genel sekreter başkanlık eder. Kurul, sendika yönetim kurulunun çağrısı üzerine yılda bir, lüzumu halinde ise daha kısa sürede olağanüstü toplanır.
Şubelerin yerel ve genel sorunlarını dile getirir, bu konuda yetkililere tavsiyede bulunur.
Kurulların çalışmaları hakkında bilgi alarak, çalışmaların daha rasyonel hale getirilmesi için önerilerde bulunur.
Kamu görevlilerini ilgilendiren kanun, tüzük ve yönetmelikler ve bunların tasarıları hakkında görüşlerini ortaya koyar.
Sendikanın geleceği ile ilgili konularda görüşlerini açıklar.
Şube ilişkileri ve ortak konular hakkında şubeler arası dengeyi sağlayıcı önerilerde bulunur.
Ana tüzük maddelerini gerektiğinde yorumlayarak görüşlerini bildirir.
b) Onur Kurulu:
Sendikanın Kuruluş aşamasından itibaren, sendika eski Genel Başkan ve Yönetim Kurulu üyeleri, kurucular ile Sendikanın gelişmesi yönünde katkıları olan ve üye kapsamına alınmayan kişilerden oluşur. Sendikanın geliştirilmesi stratejilerinin görüşüldüğü istişari bir organdır. Onur kurulunda yer alacak üyelerinin tespiti yönetim kurulunca yapılır. Onur kurulu kararları tavsiye niteliğindedir.
c) Hukuk Kurulu:
Hukuk Kurulu; üyelerin haklarının temininde yaşanan sorunların kaynağı olan hukuki problemlerin tespiti, mevcut sorunların giderilmesi ile ileride yaşanması muhtemel sıkıntıların değerlendirilmesi ve öngörülmesine yönelik raporların hazırlanması için oluşturulan bir kuruldur.
Kurul çalışmalarını Sendika Genel Başkanının başkanlığında yürütür. Hukuk Kurulunda görevlendirilecekler kamu personeli olma mecburiyeti bulunmamakla birlikte, konularında uzman kişilerden oluşturulur. Hukuk Kurulunu oluşturacak kişiler, çalıştırma usul ve esasları ile ödenecek ücretler Yönetim Kurulunca tespit edilir.
Hukuk Kurulu görev alanına giren konularda görüşme yapmak; çalışmalarını gözden geçirmek amacıyla ayda bir kez toplanarak faaliyetlerine ilişkin konularda yönetim kuruluna rapor sunar. Bu rapor Yönetim Kurulu tarafından ilgili yerlere ulaştırılır ve gerek görülürse kamuoyuna açıklanır. Her toplantıda, bir sonraki toplantının tarihi tespit edilir. Hukuk Kurulu kararları tavsiye niteliğindedir.
Hukuk Kurulu, Yönetim Kurulunun talebi üzerine veya doğrudan Hukuk Kurulu Başkanı tarafından olağanüstü toplantıya çağırılabilir.
Hukuk Kurulu, ihtiyaç duyulması halinde diğer kurul üyelerini toplantılarına davet edebilir.
Hukuk Kuruluna havale edilen işler; Kurul Başkanı tarafından Kurul üyelerine bildirilir.
Hukuk Kurulu mevzuat konusunda, üyelere yönelik eğitim, seminer ve benzeri çalışmalar yapabilir.
Hukuk Kurulu verdiği kararın ve raporun özetini Genel Başkanlığa gönderir.
ç) AR-GE Kurulu:
Sendika hizmet kolunda kurum ve kuruluşların verimliliğin arttırılması, ülke genelinde ve dünyada gelişen ekonomik, sosyal, siyasal ve teknolojik gelişmeler ile üyelerin sosyal haklarının araştırılması ve değerlendirilmesi için oluşturulan bir kuruldur. AR-GE Kurulu proje çalışmalarına başlamadan önce Hukuk Kurulu ile koordineyi sağlayarak Yönetim Kurulunun iznini alır. AR-GE Kurulu Sendika Genel Başkanının başkanlığında yürütür. AR-GE Kurulunda görevlendirileceklerin kamu personeli olma mecburiyeti olmamakla birlikte, konularında uzman kişilerden oluşturulur. AR-GE Kurulunu oluşturacak kişiler, çalıştırma usul ve esasları ile ödenecek ücretler Yönetim Kurulunca tespit edilir.
AR-GE Kurulu en az ayda bir toplanarak memurların ekonomik ve sosyal hakları, ülke sorunları ve kamu yönetiminin işleyişi konularında yönetim kuruluna rapor sunar. Bu rapor Yönetim Kurulu tarafından ilgili yerlere ulaştırılır ve gerek görülürse kamuoyuna açıklanır.
d) Kadınlar Komisyonu:
Kadınların, hizmet kolunda örgütlenmesini sağlamak, problemlerini tespit etmek ve hizmet kolunda çalışan kadınları temsil etmek üzere oluşturulan bir komisyondur. Çalıştırma usul ve esasları ile ödenecek ücretler Yönetim Kurulunca tespit edilir.
e) Engelli Çalışanlar Komisyonu:
Engellilerin, hizmet kolunda örgütlenmesini sağlamak, problem